About Me

Min bilder
meditativtliv
Jag är en självständig och bestämd människa som älskar Livet och allt som finns i det.Mitt motto är "Ge allt och få allt"
Visa hela min profil

Översätta

onsdag 10 mars 2010

JAG ÄR DEN JAG ÄR

Vilken kraft orden har "JAG ÄR DEN JAG ÄR" Vad spelar det för roll vem vi är eller vem den högsta av oss är eller var han är. Han är över allt och det är vi med. Det finns ingen helig mark. Marken är helig för att vi finns på den över allt där vi är. Vi är de som gör platserna heliga. Det som spelar en roll är hur vi gör platserna heliga. Vilka baktankar har vi och vad vill vi åstad komma i livet?

Jag har alltid varit en givare och mått mycket bra av det. Min terapeut sade ibland att det var något som var galet med mitt givande och att det skulle finnas något i min barndom som gjorde detta. Ok tänkte jag. Låt oss gräva i det med precis som allt annat hon fick mig att gräva i. Vad spelade det för att vi grävde ihjäl oss i mitt förflutna. Där fanns ju både ont och gott. Det onda skulle bearbetas och då skulle det försvinna. NEJ! Det försvinner aldrig och så är det bara. Försvinner det så har vi förträngt det. Det onda finns för att påminna oss om vad vi skall undvika och vad vi har lärt oss. 

Vi människor är så unika och kraftfulla. Vi har en stor makt och vi kan göra så mycket. MEN Vad gör vi? 

Vägarna är fulla av bilar som förorenar vår jord och vi identifierar oss med dem. Detta är min röda volvo och den är min. NEJ! Den röda bilen är inte du. DU ÄR DEN DU ÄR och den röda bilen är en sak som du har fått låna med lånade pengar. Du har pengar men pengarna är heller inte dina. Det som är ditt är DU själv. Vi spenderar så många timmar med datorer och tv tittande för att se vad resten av världen gör i stället för att fokusera på de som kan göra dig lycklig i stället. Varför inte ta en titt på din omgivning som är närmast dig. vad kan du göra här? Dina barn, din man, hushållet mm.  Du anar inte hur mycket kärlek du kan få genom att bara inse att "DU ÄR DEN DU ÄR" och att alla andra bara ÄR. Att se sin omgivning i ett varande är sann lycka. 

Betrakta för en stund din omgivning. Vad finns där? Känn tacksamhet för dina gröna gardiner, blommor, barn, man, mat mm. titta en stund på din man i ögonen och visa honom uppmärksamhet. Han kommer att bli förvånad att du tittat på honom och du kommer att bli förvånad att han faktiskt tittar tillbaka. Titta på barnen ute eller på dina barn. Vad gör de? När de ser att du tittar på dem kommer de att bli så glada och stora för att någon bryr sig och ger dem uppmärksamhet. Att bara vara i stunden och upptäcka alla detaljer som finns precis omkring dig är sann lycka. När du stannar upp i varandet är du samtidigt i ett meditativt tillstånd för du tänker inte på i går, i morgon, Haiti, Volvo, släkt, jobb mm. Du är i stunden med dig själv och det som sker närmast dig och det är det som är viktigt. Härifrån kan du växa och se allt överflöd som du har. 

Jag stänger ofta av min hjärna och det kan gå andra på nerverna för de undrar varför jag gör så. Jag sätter på On knappen när jag är på jobbet, när jag har en coaching klient, när barnen vill säga något när omvärlden har något givande och positivt att säga. men om min omgivning sätter igång med: OOO jag har ont här och där, grannens man sade si o så, har du sett de senaste jeans märket i den affären, den killen är så fräknig o ful, invandrarna har förstört vårt land mm. Listan kan bli lång på en massa skit snack. Ja! Då stänger jag av. Jag har insett att det i bland inte hjälper att sitta och föra diskussioner med människor som inte vill inse vilka de ÄR. Man blir trött. Då kan man stänga av och säga i sitt inre: JAG VET VEM JAG ÄR! När du säger dessa ord har du talat om för dig själv att du inte är mottaglig för skräp som inte är DU. När du gör så här så lär du också andra att vakna. Får de ingen back upp på skit snack så snackar de inte skit med dig i alla fall. Prova snälla, Det är jätte befriande och skönt. Slutligen vill jag i dag säga att om det är så att någon i din omgivning helt enkelt inte fattar poängen så bryt kontakten och innan du gör det så tala också om varför. Det är ett snällt sätt att avsluta en relation på för annars kommer den alltid att undra varför du bröt kontakten. 

Alla har det GODA inne i sig och kan ta fram det. Om du har det så visa de andra hur man gör med handling. Bråka och diskutera inte för mycket utan visa vägen. Vi är här för varandra. 

Massor av kärlek från mitt hjärta.

Marija



2 kommentarer:

Anonym sa...

<3

Lucky Lady sa...

Visst är det befriande att inte höra skvaller och annat skräp. Många vill visa vem de är genom att köpa de senaste prylarna. Tyvärr är många av dem väldigt fattiga inombords och i plånboken. De som lever genom sina sjukdomar lär väl knappast bli friskare av att älta det jämt och ständigt. Man blir det man tänker.
Naturen har verkligen en läkande effekt på kropp och själ. Allt levande är så sinnrikt och vackert t o m "ogräset" som vi kallar det, titta bara på den vackra Maskrosen.
Tack för en intressant blog.
Ingrid

Skicka en kommentar

Twitter

Flag Counter

free counters

AddThis

Bookmark and Share

Ads

Bloggintresserade