About Me

Min bilder
meditativtliv
Jag är en självständig och bestämd människa som älskar Livet och allt som finns i det.Mitt motto är "Ge allt och få allt"
Visa hela min profil

Översätta

tisdag 28 april 2009

Frihet del 3


Flamsig attityd

Jag har kommit fram till att min attityd är flamsig! Vilken är din? Hur beter du dig mot andra? Hur ser din mask ut? Den som döljer ditt sanna jag.

Vi har en personlighet. Det sättet som vi lärt oss att leva efter. Det är så vi är formade. Vår personlighet speglar vårt sett att leva. Hur vi klär oss, jobbar, möblerar, handlar, umgås, utrycker oss osv. Vår personlighet skapar också en attityd. Då det finns saker som vi ibland uttrycker som inte överensstämmer med vilka vi verkligen är så missförstås vår personlighet. Vårt sanna jag kommer bort, Finns inte och existerar inte för andra. Vårt sanna jag finns i djupet av vår själ, I våra hjärtan. Här finns vi till och väntar på att få komma ut och skrika ut. Detta är jag! Se mig! Hör mig! Men ingen ser och ingen hör därför att vi gömmer oss. Vi är rädda att säga fel. Om vi höjer rösten kan det bli fel, om vi gråter kan det bli fel, om vi är för tysta kan det bli fel. Alla våra rädslor hindrar vårt sanna jag att komma till uttryck. Vår personlighet blir istället något vi lärt oss och när någon kommer riktigt nära inpå oss får de se att det inte alls stämmer överens med vem vi visar att vi är då vår attityd spelar oss ett spratt.

Vårt sanna jag finns i vår livsväg. Så som vi föddes. Vi gjorde nämligen ett val innan vi kom ut i världen. Vi valde våra föräldrar för att förfölja vår läxa i livet som vi inte gjorde i det förra. Vår läxa och utmaning är livet i sig. Vi är här endast för att lära och lära ut KÄRLEK!

Genom vårt liv går vi igenom olika tragedier och utmaningar som vi måste gå igenom. Dessa hinder leder oss till kärlekens portar. Alla dessa utmaningar formar oss och talar om för oss hur starka vi är. Efter varje utmaning som vi möter och klarar av inser vi hur starka vi är. Gång på gång undrar vi varför just vi drabbas av det ena eller det andra men vi lyckas också klara av det ena och det andra. Men vi stannar aldrig upp och frågar oss vilka vi verkligen är och hur det kommer sig att just vi är här och vad vi har för uppdrag här i livet. I stället skyller vi ifrån oss alla problem och flyr verkligheten. Vi känner oss ständigt jagade och ofullbordade. Hela tiden saknar vi något, antingen känslomässigt eller materiellt. Allt detta på grund av en falsk personlighet med en mask som är vår attityd.

Den dagen vi börjar granska oss själva och våra dåliga mönster som vi följer kan vi börja förstå oss själva och alla andra. Den dagen vi ser vår skugga, hur den förföljer oss är den dagen vi kan börja se var de kommer ifrån. Att möta verkligheten på jorden är att möta sig själv, sitt liv och alla tidigare liv också. Anledningen att vi finns till här är just för att vi skall möta vårt sanna eviga jag.

Så länge vi inte lever efter vår livsväg kan vi aldrig bli riktigt lyckliga. Om vi tillåter vårt skal att styra oss kommer vi alltid till en återvändsgränd. Vägen tar slut och vi måste vända tillbaka och fortsätta vandringen i den eviga fysiska cirkeln. Vi ramlar gång på gång och vi reser och vi intalar oss att YES! Jag klarade av det den här gången med tills vi ramlar igen och slutligen tappar hoppet om livet.

nylss

Förhoppningsvis kommer du en dag till ett vägskäl där du måste göra ett ovanligt val. Du är trött på alla ytliga människor som suget ut dig, på att aldrig bli hörd och sedd. Du är trött på att alltid jobba och aldrig ha pengar över. Du är trött på all skrik och panik. All stress har gjort dig trött och sjuk. Du hinner inte med dig själv eller något annat. Då kommer den eviga frågan. Vad är meningen med livet? Förhoppningsvis tror du att det finns något större och mer än allt elände som tycks komma din väg gång på gång. Du anar att det måste finnas något starkare än pengar, makt, stress, missbruk osv. du börjar gräva i ditt liv. Du frågar dig själv vem du är och vad du skall göra. Du börjar granska din egen personlighet, ditt beteende och de skuggor som formar dig. Att förstå och se sig själv i ögonen är det svåraste som finns. Det är inget man i första taget väljer att göra då det skapar oreda i både tankar och känslor. Man vill ju fly allt detta. Man vill inte tänka eller känna sitt förflutna. Man vill glömma och gå vidare, men tyvärr så går det inte till. Man måste möta sin största fasa och det är sig själv. Att förändra sin attityd och ta bort masken är svårt men att sedan gå in och förändra sin personlighet kan bli kaotiskt beroende hur ditt liv har sett ut. Men i längden blir detta arbete din största och eviga lycka.

Det tog tid för mig att acceptera ordet flamsig som jag fick höra för ett halvår sedan på en medial kurs. Kursmedlemmen som satt framför mig fick ett budskap från min Guide att jag besitter en stor visdom men att min flamsighet är ett hinder. Anledningen att jag skulle gå den här kursen var för att jag ville veta om jag verkligen skulle jobba med andevärlden. Jag var osäker på var jag skulle sätta gränsen för min andliga utveckling. Jag kände mig klar men jag visste att någonting saknas. Ordet flamsig sårade mig vid det tillfället men jag tog det bra och talade om för kursmedlemmen att jag tar till mig budskapet då jag vet att jag är en människa som gillar att skoja till det. Men att detta skulle vara ett hinder träffade mig i bröstet och jag kunde inte släppa det. Jag som hade mediterat och jobbat med mig själv i tre år… hur kunde jag vara flamsig? Vad menade hon? Ville hon trycka ner mig eller var det sant?

Efter den dagen hoppade jag av kursen och tog kontakt med min psykoterapeut. Jag talade om för henne att detta skrämde mig. Jag kände en rädsla med ordet flamsig och detta kom vi fram till var för att jag var flamsig. Det man är rädd för är oftast det man själv besitter på något vis. Jag visste ju att människor som jag förr inte gillade var sådana människor som hade delar av min egen personlighet. Man ogillar saker hos andra som man oftast själv har. Flamsig skrämde mig och det var för att jag ägde detta på något vis.

Jag fick därefter i uppdrag att granska min attityd. Hur jag beter mig. Jag insåg att min attityd inte stämmer överens med min personlighet. Jag var klar med hela mitt liv och alla som fanns och finns i mitt liv. Jag var klar med vem jag är, vart jag är på väg och vad jag vill men jag var tydligen inte klar med mitt skal. Efter att i tre veckor ha granskat mig själv insåg jag varför mina barn inte lyssnar på mig och varför jag inte kan hänge mig helt och fullt i ett förhållande med en man som jag älskar. Jag såg var min flamsighet uppstod. Jag såg vid vilka tillfällen den kom upp.

I dag har jag accepterat den flamsiga jag och den är ingen fiende längre. Jag kan vara en clown när jag vill men vid rätt tillfällen. Jag hade använt mig av min flamsighet alla gånger när det började bli allvar i diskussioner, gräl och andra allvarliga tillfällen. I stället för att lösa konflikter som uppstod på allvar skojade jag bort dem. Jag insåg att jag måste stålsätta mig i vissa situationer och detta gällde mina barn också. Dom tog mig ofta som en skojare då jag ofta gav med mig för snabbt för de skall slippa vara ledsna eller sårade när vi hade konflikter.

Ibland får man lyssna på budskap som man får. Även om de inte alltid är så roliga att höra. Man får ta kritiken. Stoppa den i en ficka i bakhuvudet. Granska den noga och se om den stämmer eller ej. Som i mitt fall så var jag flamsig utan att veta om det.

Hur ser din attityd ut? Du kanske ofta är melankolisk, hysterisk, sorgsen, emotionell, elak, pratig, tjatig osv. Din attityd kan vara ett hinder för att leva ditt liv fullt ut. Du kan få reda på orsaken till varför du inte blir hörd, får tillräckligt med sex från din partner eller annat som du känner inte kommer fram ordentligt. Du kan upptäcka att din attityd är orsaken till ditt största problem i livet. Se hur du beter dig. Granska dig själv och dina handlingar i några veckor. Du kommer att bli förundrad och glöm slutligen inte att meningen med livet är att leva efter din livsväg. Varför just du är här? Du föddes nämligen med ett uppdrag och du är unik. Ditt liv har en större mening än du kan ana. Du är full av kärlek och glädje. Du är vacker och underbar. Du kan bli allt vad du vill bli om du bara har kraften att tro på det stora inom dig som är KÄRLEK.

Jag skall skriva mer om livsvägen i nästa del.

Marija

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Twitter

Flag Counter

free counters

AddThis

Bookmark and Share

Ads

Bloggintresserade