About Me

Min bilder
meditativtliv
Jag är en självständig och bestämd människa som älskar Livet och allt som finns i det.Mitt motto är "Ge allt och få allt"
Visa hela min profil

Översätta

fredag 12 mars 2010

Meditera mera mamma

Att behålla sig själv lugn är så underbart. För ca 4 årsedan hade jag jätte lätt för att stressa upp mig och få panik för minsta lilla sak. Ibland känns det som ett mirakel att jag är där jag är i dag. All meditation har verkligen gjort mig hel. Jag kan i ord inte förklara vilken kraft meditationen besitter. Visst det låter kanske lite långtråkigt att sitta i tystnad och bara vara men man kan se det som balsam i själen eller som en upplevelse för du vet inte vad som händer efteråt. För när man mediterar släpper man gamla tankar och man kan lättare ta in nya och i det nya  som kommer till dig kan det vara sådant du aldrig kunde tänka dig att du skulle komma på. Meditationen ger dig kraft, lugn, kärlek, läkning, balans, inspiration, motivation, drömmar, mål och allt som du behöver. Men tyvärr så räcker det inte att sitta bara en gång. Ibland kanske det kan göra det men oftast behöver man sitta en längre period för att verkligen slappna av och sedan så småningom komma så djupt i sin kropp att man kan känna den underbara extasen som kommer ut av meditationen. Om du vill lära dig meditera så läs mer om det på min blogg här på fliken meditera mera.

Det som är underbart med meditationen för oss mammor är att hur jobbigt det än må vara på morgonen när de små inte vill komma upp ur sängen och ta på sig kläderna så är vi lugna. När du som mamma är lugn kommer barnen också vara det. Om du börjar gapa och skrika på dem på morgonen så blir det bara motstånd. Men gå in med en kärleksfull röst och väck dem och va ute i god tid så skall du se vilken underbar morgon ni kommer att få. Gå in på rummet. Klappa dem på håret och kroppen och låt dem sträcka på sig för en stund. Vilken känsla! Både för mamman och barnen. Ge dem kläder och säg att de är så duktiga på att ta på sig själva. Behåll dig själv lugna så skall du se i vilken lugn takt allt kommer att ske och hur underbar dag du kommer att ha. Samma gäller vid mat bordet. Stäng av på knappen och låt barnen äta. Om du är tyst så blir det tysta också. pratas det för mycket så ta det i din lugna takt. Säg lugnt att vi pratar inte vid matbordet. Vilken underbar känsla det är att äta i tystnad med sina barn. Du kommer också att upptäcka att de äter mer. Ta alla frågorna efteråt.

Visst det kan låta för bra men ärligt talat. Om jag klarar det så gör du det med. Du anar inte vilken stressig människa jag har varit. Så när kvällen kommer är det dags att tömma allt. Barnen sover och du tar dig tid att åtminstone sätta dig en kvart för att andas eller meditera i tystnaden. Att andas ut är så viktigt. Om du andas ordentligt regelbundet slipper du obalans i blodtrycket. Jag brukar göra så att när barnen sover sätter jag mig först med en bra bok för att varva ner eller facebook nu förtiden. Sedan lägger jag mig på spikmattan eller sätter mig i meditations position och sitter i ca 30 min. Jag har mediterat så mycket så jag kommer ner ganska fort och behöver inte sitta i många timmar men jag kan säga att när jag för 4 årsedan började satt jag i flera timmar i streck och jag åkte till Indian för att verkligen lära mig meditation. Så tro mig! Jag vet att meditation är den bästa medicinen som finns. I början kan du ställa klocka på 15 min och öka vecka efter vecka.

i Sverige tycker jag de kallar allt för meditation snart men det är verkligen viktigt att skilja på meditation och visualisering. Riktig meditation är motsatsen till tankar. Glöm Inte Detta! Om du får vägledd "meditation" är du i tankar och det är ingen meditation.

Jag älskar dig människa så otroligt mycket. MÅ bra och ta hand om dig för i den här individualistiska världen är det ingen annan som gör det åt dig. Du är din bästa hjälp.

massor av love till dig

Marija Angeliva

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Twitter

Flag Counter

free counters

AddThis

Bookmark and Share

Ads

Bloggintresserade