About Me

Min bilder
meditativtliv
Jag är en självständig och bestämd människa som älskar Livet och allt som finns i det.Mitt motto är "Ge allt och få allt"
Visa hela min profil

Översätta

tisdag 28 april 2009

Frihet del 1


skrivet,2009-02-16

Det sinne som är utan skuld kan inte lida


Du träder nu in i universums oändliga portar. Här i dessa portar hittar du änglar, andar, gudar, indianer, prinsessor, prinsar, förfäder, ikoner, alla slags djur, demoner och allt som fantasin kan tänka sig att tänka, se, höra, visualisera eller känna. Universum är en fantastisk film att titta på om man bara kan lära sig att se den ifrån det intuitiva tredje ögat som sitter mellan ögonbrynen. Här i tredje ögat finns allt. Frågan är bara hur mycket vi förstår av allt. Vi vet ju att vi finns till och vad vi har för behov men vet vi att vi verkligen behöver allt som vi tror att vi behöver.



Så mycket smärta livet vållar oss. Vi tvivlar på oss själva, att vi duger som föräldrar, arbetskamrater eller som barn. Vi får ångest när vi köper dyra saker och vi inser så småningom att vi egentligen inte hade råd med det. Vi gapar och skriker åt våra barn eller sambo/make och vi får ångest för någonstans i djupet av oss vet vi att vi handlat fel och att något inte är som det borde vara. Vi vill förändras som människor. Vi vill bli bättre, men vi tycks bara bli sämre. Vi vågar inte ta steget till det nya jobbet för vi är rädda att inte duga eller att bli utan något jobb alls. Vi håller oss kvar i ett dåligt förhållande därför att vi är rädda att vi inte skall klara oss själva. Vi tror hela tiden att vi inte duger tillräckligt. Rädda för vad andra skall tycka och tänka om oss. Vi håller oss kvar vid saker och ting av rädslor och alla dessa rädslor skapar ångest, depression, stress, magbesvär, dålig blodcirkulation, missbruk av olika slag och för att inte tala om var cancern kommer ifrån.



Vi lever hela tiden i skuld till det ena och det andra. Vi förpestar oss själva med negativa tankar som exempelvis att hela tiden ha åsikter om någons yttrande, att döma vad andra säger eller har på sig, att döma andra efter utseende eller kunskaper osv. listan kan verkligen bli lång på negativa tankar. Detta är ett mönster som människan har svårt att förstå att den har.
frihet2
Skulle det inte vara underbart att leva utan skuld, ångest och rädslor. Tänk om man kunde leva ett fritt liv. FRIHET! Det kan vi och det har vi. Problemet är att vi inte kan se det därför att vi är rädda att kliva in i universums oändliga portar. Här kan ju vi möta oss själva, usch! Vilken mardröm! Detta är den största rädslan och hindret att inte leva i frihet. Friheten skrämmer människan. Därför att vi har lärt oss att det är fel. Vi skall vara fulla med plikter och hänsyn till andra människor. Det är fult att röka, byta killar, ha samlag för ofta, säga vad man tycker och tänker och ja, listan kan bli väldigt lång på saker som är fula och dumma att göra. Listan kan också bli väldigt lång på sådant som verkligen ÄR fult och skrämmande men som vissa ändå gör och som vi inte kan svaren till varför de gör det. Men de gör det och de är som sagt var skapade av samma ande som vi andra som inte gör de värsta sakerna man kan tänka sig som exempelvis mördar och våldtar. Men vi gör fula saker. Vi ljuger, mobbar, missbrukar, stjäl, hatar oss själva, hatar andra, vi slåss, vi dömer och kritiserar mm. Hm, vad är skillnaden? Ibland kan man höra uttrycket: - Bättre att han hade dödat mig än förödmjukat mig så där. Vad vill man ha sagt här? Det spelar ingen roll vad det fula vi gör är för det fula är fult och det kan inte var mindre eller mera fult på något sett. Vi måste bara lära oss av det vi gör i stunden. Att bli medvetna om vad vi gör. För när vi är medvetna gör vi inte fula saker.



Medvetenhet handlar om att göra det du gör i stunden, med hela din tanke, kropp och ande. Listan kan bli lång på saker som vi tänker och gör för vi gör och tänker saker hela tiden men jag skall ta ett enkelt exempel på ett medvetet handlande.

Du sitter och äter och du ser på din mat. Den luktar gott, den smakar gott och du tar en bit i munnen. Den smakar utsökt och du tänker på hur god maten är och att du tuggar och äter sakta. Du tänker bara på din måltid under hela tiden som du äter den. Andra tankat får inte störa din måltid för då tappar du medvetenheten för stunden. Man sitter och njuter av sin måltid och man är fokuserad på hur den smakar, luktar och ser ut. Du är medveten av din måltid. Ofta kan man sitta och lägga energin på hur mycket mat barnen äter, hur de äter osv. Då har man tappat sin medvetenhet och man tar bort barnens och andras medvetenhet samtidigt. frihet3

Barnen äter så mycket de orkar och om de ser att du njuter av din mat så kanske de vill äta den mer än om du tjatar om den. Låt andra njuta av sin måltid på sitt sätt så vida dom inte är bebisar och inte kan äta själva. Då får man lägga medvetenheten på barn matning. Medvetenhet är att veta vad du gör för stunden. Om du ligger och solar var då medveten om att du solar. Var med solen, njut med solen och andas in den. Fyll alla dina sinnen med solen. Likaså när du sover. Många har svårt för att somna men det är bara för att de inte tillåter sig själva att somna. Dom tänker på allt annat än att sova. Tala om för dig själv att nu skall du sova och inte tänka. Andas in sömnen, blunda och om du vill kan du be den heliga anden om hjälp att somna.

Han kommer att höra dig, tro mig. Lägg ner sömntabletter och andra piller som du kan tänkas stoppa i dig. Dom hjälper dig bara att bli ännu mera omedveten. Det kanske är jobbigt att vänja sig utan dem i början men jag kan inte förklara hur lycklig du kommer att känna dig den dagen du är fri dina bojor och kan somna i ro. Att bli medveten om vad du gör kan verka svårt men när du har gjort det till en vana precis som dina tabletter blev en vana kommer du att må mycket bättre med dina nya vanor. Livet är underbart när man har friska vanor och när man tillåter sin ande att styra tankarna istället för tvärt om.

Här följer en bra affirmation att säga till sig själv, t ex innan man skall somna:



Jag har en kropp, men jag är inte min kropp

Jag har känslor, men jag är inte mina känslor

Jag har tankar, men jag är inte mina tankar

Jag är ett centrum av medvetenhet och vilja och från detta centrum styr jag min kropp, mina känslor och mina tankar.

Fortsättning följer…
Marija

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Twitter

Flag Counter

free counters

AddThis

Bookmark and Share

Ads

Bloggintresserade